ANALISIS DETERMINAN PENDAPATAN PEDAGANG PASAR BANJARSARI KOTA PEKALONGAN PASCA KEBAKARAN

  • Nur Elitami Insan Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Diponegoro
  • Arif Pujiyono Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Diponegoro
Keywords: Banjarsari emergency market, income, trader resources, Pekalongan, OLS

Abstract

The income of traders in the Banjarsari Emergency Market Pekalongan is influenced by various factors, one of which is the trader resources (capital, working hours, business length, education, and business location). This study aims to determine the effect of capital, working hours, business length, education, and business location on the income of traders in the Banjarsari Emergency Market in Pekalongan. There as 95 traders of Banjarsari Emergency Market in Pekalongan were taken as samples with purposive sampling and accidental sampling. This study uses multiple linear regression analysis tools with the Ordinary Least Square (OLS) method. The results showed that capital, length of business, and location of business affect the income of traders. While working hours and education have not affected the income of the trader. Capital provides the most dominant influence on income trader

References

Artaman, D. M. A., N. N. Yuliarmi dan I. K. Djayastra. 2015. Analisis Faktor–Faktor yang Mempengaruhi Pendapatan Pedagang Pasar Seni Sukawati Gianyar. E-Jurnal Ekonomi dan Bisnis Universitas Udayana, Vol.4, No. 02, h. 87-105.
Badan Pusat Statistik. 2018. Profil Pasar Tradisional, Pusat Perbelanjaan, dan Toko Modern 2018, Jakarta.
Firdausa, R. A. dan F. Arianti. 2013. Pengaruh Modal Awal, Lama Usaha dan Jam Kerja terhadap Pendapatan Pedagang Kios di Pasar Bintoro Demak. Diponegoro Journal of Economics, Vol. 2, No. 1, h. 1-6.
Ghozali, Imam. (2018). Aplikasi Analisis Multivariate dengan Program IBM. SPSS 25. Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro
Husaini, & Fadhlani, A. 2017. Pengaruh Modal Kerja, Lama Usaha, Jam Kerja dan Lokasi Usaha terhadap Pendapatan Monza di Pasar Simalingkar Medan. Jurnal Visioner & Strategis, Vol. 6, No. 2, h. 111-126.
Kuncoro, Mudrajad. 2009. Metode Riset untuk Bisnis & Ekonomi. 3 ed. Jakarta: Erlangga.
Mithaswari, I. A. dan I. W. Wenagama. 2018. Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Pendapatan Pedagang di Pasar Seni Guwang. E-Jurnal EP Unud, Vol. 7, No. 2, h. 294-323.
Pradipta, A. A. dan I. G. Wirawan. 2016. Pengaruh Revitalisasi Pasar Tradisional dan Sumber Daya Pedagang terhadap Kinerja Pedagang Pasar di Kota Denpasar. E-Jurnal Ekonomi Pembangunan Universitas Udayana, Vol. 5, No. 4, h. 460-479.
Putra, K. G. dan M. H. Dewi. 2018. Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Pendapatan Pedagang di Pasar Badung Kota Denpasar : Studi Sebelum dan Sesudah di Relokasi. E-Jurnal EP Unud, Vol. 7, No. 6, h. 1140-1167.
Rusham. 2016. Analisis Dampak Pertumbuhan Pasar Moderen. Jurnal Ilmiah Ekonomi Manajemen dan Kewirausahaan “Optimal”, Vol.10, No. 2, h. 153-166.
Tarigan, R. 2007. Ekonomi Regional Teori dan Aplikasi. Revisi ed. Jakarta: PT Bumi Aksara.
Wahyuni, D. 2005. Peran Sektor Informal Dalam Menanggulangi Masalah Pengangguran di Indonesia. Jurnal Economia, Vol. 1, No. 1, h. 54-64.
Wauran, P. C. 2012. Strategi Pemberdayaan Sektor Informal Perkotaan. Jurnal Pembangunan Ekonomi dan Keuangan Daerah (PEKD), Vol. 7, No. 3.
Webb, J. W., G. D. Bruton, L. Tihanyi and R. D. Ireland. 2012. Research on Entrepreneurship in the Informal Economy: Framing a. Journal of Business Venturing, Vol. 30, No. 30, h. 1-17. doi:10.1016/j.jbusvent.2012.05.003.
Published
2020-04-21
Section
Articles