STRATEGI PENINGKATAN KEUNGGULAN KOMPETITIF UMKM MELALUI KAPASITAS INOVASI DENGAN PERSPEKTIF GENDER

  • Maya Yusnita UNIVERSITAS BANGKA BELITUNG
  • Nanang Wahyudin UNIVERSITAS BANGKA BELITUNG

Abstract

The purpose of this study is to analyze the effect of innovation capacity on the competitive advantage of MSMEs as well as to determine differences in innovation capabilities based on a gender perspective. Research respondents were 60 micro business operators in Bangka Regency. Methods of data collection through questionnaires and interviews. Data were processed using linear regression analysis and the Mann-Whitney Test. The results showed that the capability of innovation had a significant effect on the competitive advantage of microbusinesses in Bangka Regency. In terms of gender, there was no difference in innovation capabilities between male and female microenterprise entrepreneurs in Bangka Regency.

Keywords: innovation capacity, competitiveness, gender

References

Ellitan, Lena dan Lina Anatan. 2009. Manajemen Inovasi : Tranformasi Menuju Organisasi Kelas Dunia. Bandung: Alfabeta.
Farhas, Rizqon Jamil dkk. 2016. Membangun Keunggulan Bersaing melalui Inovasi, Manajemen Pengetahuan dan Orientasi Pasar (Studi pada Usaha Mikro Produk Makanan Khas Riau di Kota Pekanbaru). Jurnal Tepak Manajemen Bisnis Vol. VIII No. 1 Januari 2016.
Hameed, Imran. (2009). Sources of Business Competitive Advantage: A Review. Journal of Business & Economics. July-December. Pp. 222-233.
Hana, Urbancova. 2013. Competitive Advantage Achievement through Innovation and Knowledge. Journal of Competitiveness Vol. 5 Issue 1 pp 82-89, March 2013; ISSN 1804-1728.
Hapsari, Pradya Paramita. 2014. Pengaruh Pertumbuhan Usaha Kecil Menengah (UKM) terhadap Pertumbuhan Ekonomi Daerah (Studi di Pemerintahan Kota Batu). Jurnal Wacana Vol. 17 No. 2, ISSN: 1411-0199, E-ISSN: 2338-1884.
Jayaningrum, Erni dkk. 2018. Pengaruh Orientasi Pasar, Inovasi, Orientasi Kewirausahaan terhadap Keunggulan Bersaing dan Kinerja Pemasaran (Studi pada Kuliner Kafe Kota Malang). Jurnal Administrasi Bisnis (JAB) Vol. 54 No. 1 Januari 2018.
Jin, Zhonggi. Nola Hewitt, dan Nicholas J. Thompson. 2004. Innovativeness and Perfomance: Evidence From Manufacturing Sectors. Journal of Strategic Marketing. Vol.12, p: 255-266
Lantu, Donald Crestofel dkk. 2016. Pengembangan Model Peningkatan Daya Saing UMKM di Indonesia: Validasi Kuantitatif Model. Jurnal Manajemen Teknologi Vol. 15, No. 1 2016.
Meliala, Andi Suranta dkk. 2014. Strategi Peningkatan Daya Saing Usaha Kecil dan Menengah berbasis Kaizen. Jurnal Optimasi Sistem Industri Vol. 13, No. 2, April 2014: 641-664, ISSN 2088-4842.
Nasir. A. (2017). Pengaruh Inovasi Produk Terhadap Kinerja Pemasaran Industri Mebel Di Kabupaten Pasuruan. Jurnal Ilmu Manajemen dan Akuntansi. Vol. 5. No. 1.
Paramita, Catarina Cori Pradnya dkk. 2019. Mencapai Keunggulan Bersaing Usaha Kecil Menengah. IKRAITH-HUMANIORA, Vol. 3 No. 1, Maret 2019.
Porter, Michael E. 1993. Keunggulan Bersaing. Alih Bahasa oleh Agus Darma, Agus Maulana, E. Jasjfi, Ujian Wahyu Suprapto. Cetakan Kedua. Jakarta: Erlangga.
Putra, Tranggana Gani. 2015. Peran Pemerintah Daerah dan Partisipasi Pelaku Usaha dalam Pengembangan UMKM Manik-Manik Kaca di Kabupaten Jombang. Jurnal Kebijakan dan Manajemen Publik, Vol. 3, No. 1, Januari-April 2015, ISSN: 2303-341X.
Reniati. 2013. Kreativitas Organisasi&Inovasi Bisnis. ALFABETA. Bandung.
Sandvik, Izabela Leskiewicz dan Kare Sandvik. 2003. The Impact of Market Orientation on Product Innovativeness and Business Performance. Internaltional Journal of Research in Marketing. Vol. 20, p: 355- 376.
Santosa, Adil Makmur. 2017. Strategi Pemerintah Daerah dalam Pemberdayaan UKM Kota Bekasi. Jurnal Parameter Vol. 2, No. 1, ISSN: 1979-8865.
Saputri, Sagita Trisna. 2019. Analisis Perbedaan Entreprenurial Self Efficacy ditinjau dari Jenis Kelamin. Tesis. Universitas Muhammadiyah Gresik.
Shaheen, Noor&Shafig Al-Haddad. 2018. Entreprenurial Self Efficacy and Entrepreneurial Behavior. International Journal of Development and Sustainability, Vol. 7 Number 10 (2018): Pages 2385-2402 ISSN: 2186-8662.
Sugiyono, 2011. Statistika untuk Penelitian. ALFABETA: Bandung.
Sulastri, Reni Endang&Nova Dilastri. 2015. Peran Pemerintah dan Akademisi dalam Memajukan Industri Kreatif Kasus pada UKM Kerajinan Sulaman di Kota Pariaman. Book of Proceedings SNEMA-2015. ISBN: 978-602-17129-5-5.
Sulistyandari dan Sri Retno Handayani. 2011. Membangun Keunggulan Bersaing Berkelanjutan: Sebuah Kajian Literatur Pada Konteks Usaha Kecil dan Menengah. Proceeding Seminar Nasional & Call For Papers. Vol 1. No.1 retrive from http://jp.feb.unsoed.ac.id/index.php/sca-1/issue/view/13.
Utaminingsih. A. (2016) Pengaruh Orientasi Pasar, Inovasi, Dan Kreativitas Strategi Pemasaran Terhadap Kinerja Pemasaran Pada UKM Kerajinan Rotan Di Desa Teluk Wetan, Welahan, Jepara. Media Ekonomi dan Manajemen, Vol. 31. No. 2.
Published
2019-11-27
Section
Articles