ANALISIS KEPUTUSAN KONSUMEN DALAM MENGGUNAKAN JASA PERBANKAN SYARIAH

  • Mahfud Nugroho Magister Manajemen Univesitas Muhammadiyah Surakarta
  • Muzakar Isa Universitas Muhammadiyah Surakarta
  • Imronudin Imronudin
Keywords: Purchase Decision, Sharia Bank, return

Abstract

The aim of this article was to analyze the influence of office location, promotion, religiosity and rate of return on consumer decisions using Islamic banking services. This type of research is quantitative research. The study population is all consumers in Islamic banks located in Jakarta, while the study sample is consumers of Islamic banks taken randomly from several Islamic banks in Jakarta. The sampling technique uses accidental sampling. Retrieval of data uses a questionnaire. The analytical tool used is multiple linear regression analysis. The results showed that location, promotion, level of religiosity, and rate of return had a positive and significant effect on consumer decisions in choosing services at Islamic banks. The level of return is the variable that has the most influence for consumers to use Islamic banking services.

References

Alamsyah. 2007. Riba dan Bunga dalam Agama Samawi (Perspektif Yahudi, Kristen dan Islam). UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta. http://digilib.uinsuka.ac.id/17809/
Ascarya. 2007. Akad dan Produk Bank Syariah. Jakarta : Raja Grafindo Persada
Asdullah, Yazdifar. 2016. Evaluation of Factor Influencing Youth towards Islamic Banking in Pakistan. Researh Output of The University Of Salford : 10.21917/ijms/2016.0030
Asma Rashidah Idris. Et al. 2011. Religious Values as the Main Influencing Factor to Customer Patronizing Islamic Bank. Malaysia : World Size Applied Science Journal 12 (Special Issue n Bolstering Ecnomic Sustainability): 08-13,2011 ISSN 1818-4952
Barata, Atep Adya. 2003. Dasar-Dasar Pelayanan Prima. Jakarta : Elex Media Kompotindo. Daradjat, Zakiyah. 2005. Ilmu Jiwa Agama. Jakarta : Bulan Bintang,
Dina Muthi’ah, Annisa. 2017. Pengaruh faktor Pribadi Nasabah Terhadap Pengambilan Keputusan Produk Pembiayaan Murabahah dilembaga keuangan Syariah. Repository Universitas Muammadiyah Yogyakarta.
Fithri Tyas Hapsari dan Irfan Syauqi Beik. 2014. Analisis Faktor – Faktor Yang Mempengaruhi Nasabah Non-Muslim dalam menggunakan Jasa Bank Syariah Di DKI Jakarta.
Iqbal, Muhammad Alkatiry. 2015. Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Minast Nasbah Dalam Menggunakan Fasilitas Pembiayaan Bank Syariah Dikota Jayapua Provinsi Papua. FAI.UMS
Isa, Muzakar. (2016). Model Penguatan Kelembagaan Industri Kreatif Kuliner Sebagai Upaya Pengembangan Ekonomi Daerah. Prosiding Seminar Nasional Ekonomi dan Bisnis & Call For Paper FEB UMSIDA 2016, 352-361.
Isa, M., Mardalis, A., Mangifera, L., 20018. Analisis Keputusan Konsumen Dalam Melakukan Pembelian Makanan dan Minuman di Warung Hik. Jurnal Manajemen Dayasaing, 20 (1)
Karim, Adiwarman A. 2011. Bank Islam Analisis FIqih dan Keuangan Edisi Keempat. Jakarta: Rajawali Pers.
Kasmir. 2005. Bank dan Lembaga Keuangan Lainnya. Jakarta: PT Grafindo Persada
Kotler, Philip. 2003. Marketing Manajement. New Jersey: Prentice Hall
Lumban Raja, Betty. 2011. Pengaruh faktor Harga Lokasi dan Kualitas Pelayanan Terhadap Keputusan Pembelian Pada Marica Food Center Plaza Millenium Medan. Universitas Sumatera Utara. Repository.ac.id
Mangifera, L; Isa, M; Wajdi, MF. Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Konsumen Dalam Pemilihan Kuliner di Kawasan Wisata Alam Kemuning. Jurnal Manajemen Dayasaing, 2018, 20 (1)
Margono. 2007.Metodelogi Penelitian Penelitian Pendidikan Komponen MKDK. Jakarta : Rineka Cipta Mawaliya,
Noor, Juliansyah. 2011. Metode Penelitian Skripsi, Tesis, Disertasi dan Karya Ilmiah Cetakan kelima. Jakarta : Kencana Prenada Media Group
Perwataatmadja, Karnaen A. 2011. Bank Syariah Teori, Praktik dan Peranannya Cetakan Kedua. Jakarta: Celestial Publishing.
Rivai, Veithzal. 2008. Islamic Financial Management : Teori, Konsep da Aplikasi Panduan Praktis untuk Lembaga Keuangan, Nasabah, Praktisi, dan Mahasiswa. Jakarta : Raja Grafindo Persada
Sudin Haron, Narofifah Ahmad, Sandhra L Planisek. 1994. Bank Petronage Factor of Moslim and Non-Moslim Custumer. Internastional Journal of Bank Marketing, Vo;.12 No 1. MCB University Press.
Suharyadi, Purnomo S.K. 2004. Statistik Untuk Ekonomi Keuangan Modern Buku II. Jakarta: Salemba Empat
Swastha, Basu. 2002. Azas-azas Pemasaran. Yogyakarta. Liberty
Syafi’i, Muhammad Antonio, 2005. Bank Syariah dari Teori Ke Praktik Cetakan Kesembilan . Jakarta: Gema Insani Pers
Viola De Yuza. 2015. Pengaruh Motif Rasional dan Motif Emosional terhadap Keputusan Pembelian. Journal Derivatif Vol. 9 No.2 ISSN cetak 1978 – 6573
Wajdi, MF. Mangifera, L., Wahyuddin, M., Isa, M. 2019. Peranan Aspek-Aspek Modal Manusia Pengusaha Terhadap Kinerja Bisnis UKM. Jurnal Manajemen Dayasaing, 20 (2)
Wajdi, M.F., dan Isa, M. 2014. Membangun Konsep Modal Manusia yang Berperanan dalam Kinerja Pemasaran Industri Kecil. Prosidng Seminar Nasional dan Call for Paper: Research Methods And Organizational Studies, tahun 2014 halaman 452-464
Yupitri, Evi dan Raina Linda Sari. 2012. Analisis Faktor – Faktor yang Mempengaruhi Non Muslim Menjadi Nasabah Bank Syariah Mandiri di Medan. Journal Ekonomi dan Keuangan, Vol.1 No.1 Desember 2012
Published
2019-11-27
Section
Articles